بهترین جاهای دیدنی قزوین کجاست؟

گنبد دراز قزوین

گنبد دراز قزوین-تورجور
گنبد دراز قزوین

در یکی از کوچه های قدیمی شهر اماکن دیدنی قزوین با برج آرامگاهی زیبا به همراه گنبد لاجوردی مرسوم به گنبد دراز خودنمایی می کند. این برج آرامگاه از آن مورخ ادیب شاعر و دانشمند قزوینی قرن هفتم حمدالله مستوفی است. گرچه به دلیل عشق وافر اش به میهن ،همواره ایلخانان مغول را مورد نکوهش قرار می‌داد ولی در دربار آنان مشغول به کار شد تا بدین طریق خدمتی در جهت ارتقای فرهنگی به میهن و هم وطنان کند.

از وی چند کتاب از جمله تاریخ گزیده نزهت القلوب و ظفرنامه به یادگار مانده.وی کتاب تاریخ را از بدو خلقت آدم تا روزگار خود به رشته تحریر درآورد. معماری مزار حمدالله مستوفی به گونه ای است که از پایین مربع شکل است و سپس تبدیل به هشت ضلعی شده و بعد استوانه ای شکل می شود و در نهایت گنبدی بر فراز قرار می گیرد. مقبره دارای کتیبه لاجوردی به خط نستعلیق است که شرح خلاصه وار زندگی وی بر آن نقش بسته .گنبد بنا در زمان ساخت آجری بوده که بعدها کاشی کاری شده.

 

آب انبار تک گنبدی قزوین

آب انبار تک گنبدی قزوین
آب انبار تک گنبدی قزوین

یکی دیگر از آثار تاریخی دیدنی قزوین آب انبار تک گنبدی آن است که در خیابان سپه واقع شده و به دلیل اینکه بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهان است شهرت فراوانی دارد حالا که از بسیاری از قسمت های شهر دیدن کرده ایم و میخواهیم شهر را به مقصد جاذبه های برون شهری اش ترک کنیم راه جاده ای به سوی شمال را در پیش بگیریم تا از یکی از دیدنی های طبیعی شهر قزوین دیداری داشته باشیم اما به رسم گذشته ها می خواهیم برای خروج از شهر از دروازه خروجی بگذریم.

برای ادامه ی مطلب مکانهای تفریحی اطراف قزوین کلیک کنید